سهراب رحیمی کارشناس مدیریت مد در پاسخ به این پرسش که آینده صنعت مد و پوشاک را در ایران و جهان با توجه به اتفاقات پیش آمده و ازجمله شیوع کرونا چگونه پیش بینی میکنید، گفت: واقعیت این است که ما وارد دورانی شدهایم که باید نام آن را دورانی از جنس کوآنتوم دانست، دورانی که دیگر با مسائل غیر حتمی و غیر قطعی مواجهیم و پیشبینیها بسیار سخت و گاه غیرممکن به نظر میرسد. حتی کارشناسان ما در هوموکالا نیز به همین نتیجه برای این صنعت پر سود رسیده اند. آینده کاملا مبهم و تاریک که تازه تاثیرات خودش را از ماه های دیگر خواهد گذاشت.
رحیمی همچنان توضیح داد: عناصر و عواملی که این دوران را تشکیل میدهند بیشتر و پیچیده تر شده و انسانها با شرایطی روبرو هستند که همچون چند دهه پیش که عصر نیوتونی و منطق آن دو دوتا چهار تا بود، نیست. همهچیز از قیمت نفت گرفته تا شیوع ویروس کرونا در این فرایند دخیل است و حتی با گذر از این شرایط به وجود آمده مشخص نیست که مثلاً در طی چند ماه آینده چه سناریو و اتفاقات دیگری قرار است بیفتد که موضوعات گوناگونی ازجمله صنعت مد و پوشاک را دستخوش تغییر و تحول قرار دهد. کارشناسان فشن هوموکالا نیز صنعت مد و پوشاک را جزئی از عناصر موجود در دنیا می دانند که در پی چنین اتفاقاتی لطمه خورده و تحت تأثیرات منفی پیامدهای آن قرار خواهد گرفت.
معرفی برندهای معتبر در مجله هوموکالا
وی ادامه داد: در طول مدت این چند ماه تقاضاهای استفاده نشدهای را در صنعت مد و لباس شاهد بودیم که زنجیره ترمیم را با خللهایی مواجه ساخته است که البته با اثرات مخرب آن طی سه تا نه ماه آینده بیشتر روبرو خواهیم بود. یکی از دلایل وقوع چنین اتفاقی آن است که به هر حال این صنعت ارتباط مستقیمی با فصل دارد و به دلیل وقوع چنین رویدادهایی و این که مردم پوشاک فصل را در زمان مشخص آن نخریدند لذا انبارهای پوشاک در ایران و دنیا به حالت دست نخورده باقی مانده است، به ویژه این که این اتفاق هم در موعد عید نوروز ما و هم در برخی از ایام خاص میلادی پیش آمده و این خود گپهایی را ایجاد میکند که به نظر جبران ناشدنی است و به دلیل از دست رفتن زمان مناسب این عرصه نیز با چالشهای زیادی نیز همراه خواهد شد.
رحیمی تصریح کرد: نمونه بارز این رویداد ناگوار چکهای برگشتی است که از سوی عاملان توزیع پوشاک در شهرستانها وجود دارد چرا که نتوانستند البسه خود را در فصول مشخص آن بفروشند و این امر به روند تولید و توزیع و بازار پوشاک لطمه جبران ناپذیری خواهد زد و در آینده نزدیک با زنجیرهای از ریزش برخی از فعالان این عرصه نیز روبرو خواهیم شد.
وی افزود: به نظر من در چنین شرایطی نیاز است که دوستان فعال با تغییر موضع و پارادایم همچنان خود را در این عرصه پویا و فعال نگاه دارند و مثلاً خود من دورههای خدماتی و آموزشی را به شکل آنلاین به روز نگاه داشتهام. رحیمی در پایان گفت: آنچه مسلم است با وجود متأثر بودن این عرصه ناشی از کرونا و یا هر پیامد منفی دیگر، فعالان این عرصه باید همچنان عامل و اثرگذار باشند و در عرصه صنعت مد و پوشاک خود را وفق بدهند و پا پس نکشند.